Vlozaad

Vlozaad
Vlozaad in natuurlijke vorm
Vlozaad  afkomstig van een plantje dat o.a. groeit in Noord Afrika en in het westelijk Middellandse Zeegebied. Het plantje wordt ongeveer vijftig centimeter hoog en heeft gele bloementjes. De zwarte zaadjes die hieruit ontstaan lijken een beetje op vlooien. Vandaar de naam vlozaad, ook wel psylliumzaad genoemd.

De zaadhuiden van deze zaadjes worden zowel vers in hun geheel, gedroogd, gehakt of gemalen tot poeder verkocht.

Obstipatie – Psylliumvezels kunnen helpen bij diarree maar ook om je stoelgang te stimuleren. Dit komt omdat de hoeveelheid belasting wordt vergroot door inname van deze vezels. Ze helpen ook mee bij het legen van de maaginhoud naar de dunne darm.  Het proces verloopt hierdoor trager. Voedingsstoffen kunnen beter worden opgenomen. Drink wel genoeg water! Met voldoende vocht in je lijf zorgt de psyllium er voor dat meer vocht naar je darmen wordt getransporteerd.

Wat een krachtige plant! Naast dat de Psylliumvezels van de Vlozaad de gehele darmreiniging aanpakt:
> Helpt het je stoelgang te stimuleren;
> Kan het tevens worden ingezet bij diarree;
> Verbetert het je darmperistaltiek;
> De zaden bevatten slijmstoffen die vetten en koolhydraten binden.  Hierdoor wordt een deel van de opgenomen vetten tijdens de maaltijd niet opgenomen in het lichaam.

Verminderd trek – Weet je dat de psylliumvezels tot meer dan 10x hun eigen gewicht aan vocht opzwellen. Het voordeel hiervan is dat je verminderde trek hebt en je maag sneller gevuld is.

Stopbord met blanco poppetje

Obesitas – Door de verminderde trek is de vlozaad goed in te zetten bij obesitas. Het stilt het hongergevoel.

VlozaadMaar deze vezels doen nog meer!
> Een positief effect op je cholesterolgehalte
> Het reguleren van de bloedsuikerspiegel

Ga je vlozaad gebruiken, zorg dan voor een juiste balans wat voedingstoffen aangaat. Dus vezelrijke voedingsmiddelen heerlijk blijven gebruiken. Vlozaad oftewel psylliumzaad geeft een zeer goede aanvulling op onze dagelijkse behoefte.

Leuk om te weten: De vezels van vlozaad zorgen voor een bindende werking bij het bakken van brood.

Kurkuma

Kurkuma

Kurkuma of Gember
Kruiden spelen een grote rol in de keuken.

Ik ben altijd weer verbaasd wat kruiden doen met de recepten, heerlijk!
De smaak en geur als belangrijkste, maar ook zitten ze vol vitamines, mineralen en sporenelementen.

Kurkuma, misschien ken je het al en heb je dit al een keer gebruikt.
Weet je wat Kurkuma eigenlijk doet voor je?  En waar het vandaan komt?
Gemberwortel en poeder

Deze heerlijke specerij komt uit Zuidoost-Azië, behoort tot de gemberfamilie.
In India en China wordt de wortel al minstens 5000 jaar geteeld als voedsel en als medicijn,
om lichamelijke aandoeningen te behandelen.
Het geeft een nootachtige, mild bittere smaak aan gerechten.
Eén van de belangrijkste smaakmakers in gerechten.

Het is als verse wortelstok in de winkel te verkrijgen,
de wortel lijkt ook een beetje op de gember.
De wortelstok wordt gedroogd en gemalen tot een heldergeel poeder.
Wist je dat kerrie en mosterd hun kleur hebben te danken aan het gebruik van Kurkuma?

Maar wat doet deze specerij nu echt?

In de wortel en de ondergrondse stam van de Curcuma Longa
zit een medicinaal bestanddeel genaamd Curcumine.
Dit wordt gebruikt in vele medicinale toepassingen.
Curcumine bevat sterke antioxidanten en vermindert ontstekingen.
Zwarte peper, gember en kurkuma staan voor een leverreinigende werking.
Kurkuma beschermt je ook tegen toxische componenten.

De gezonde bestanddelen van kurkuma komen het beste vrij
in combinatie met zwarte peper, eventueel gemengd in olijfolie.

Maak je kerrie zelf met bijvoorbeeld:
* gemberpoeder  * korianderzaad * kruidnagel * karwij * kurkuma (koenjit) * komijn * zwarte peper * kardemom

Bepaal zelf je hoeveelheden van deze ingrediënten.
Hele zaden kun je fijnstampen in een vijzel.
Bak de kerrie eerst in olie, met knoflook en uien.

Kurkuma is het beste te bewaren in een goed,
luchtdicht afgesloten busje op een koele en donkere plaats.

Los een aantal eetlepels Kurkuma op in heet water
totdat het een stevige substantie heeft en gebruik hiervan elke dag 1 theelepel.
Bewaar de rest in een glazen schaaltje afgedekt in de koelkast.

Tip: Koop niet een te grote hoeveelheid Kurkuma tegelijkertijd.
De smaak, kleur en het aroma blijven dan intact.
Probeer deze heerlijke specerij!!